Coaching och mål

När jag coachar jobbar jag mycket med mål.

Först börjar jag med att fråga om nuläget. Vet man inte hur det är nu är det också svårt att veta vad man vill förändra och få istället.

Därefter försöker jag så fort som möjligt hoppa över till det önskade läget. Det önskade läget får gärna vara något man drömmer kring fritt utan att tänka så mycket. Sedan försöker man göra om dessa drömmar till bra formulerat mål. Det är dock viktigt att målet är formulerat som ett önskvärt uppnått tillstånd - inte en aktivitet. För då kommer man in på nästa punkt.

Efter det är det dags att finna vägen som leder till målet. Man gör upp en handlingsplan med aktiviteter som för en närmare målet.

Detta kan man absolut jobba med på egen hand, men jag tycker själv att processen ofta blir lite platt och målarbetet stannar gärna upp utan hjälp utifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0